Гост в рубриката „На първа линия в туризма“ е Даниела Стоева – основател на туроператорската компания „Тандем травел“, която отбелязва 25 години от съществуването си

– Г-жо Стоева, честит 25-годишен юбилей на туристическата компания „Тандем травел“, която създадохте и успешно ръководите! Кога и как избрахте Вашия професионален път да бъде свързан с туризма?
– Мисля, че по-скоро туризмът ме избра, а не аз него.
Любопитството и случайността ме поведоха по този път, за което съм благодарна на съдбата. По случайност реших да запиша Туризъм в първия випуск на тази специалност в УНСС, а от любопитство в трети курс избрах да пиша курсова работа за туроператорската дейност. Нямах никаква представа какво означава туроператор, исках да разбера и преподавателят ми ме изпрати в Балкан Холидейз (тогава все още държавно дружество) за материали. Оказа се, че мога там да изкарам и задължителния стаж.

Като немски възпитаник, естествено беше да ме сложат в кантора Германия и Швейцария. Там попаднах на много важен за мен човек за моето кариерно и личностно развитие – Илияна Кожухарова. Тя откри в мен потенциала и направи всичко възможно да бъда впоследствие назначена за постоянно, а това не беше лесно във времената на „връзките“. От нея научих страшно много за този бизнес, за това как се работи на международните пазари. Не само тогава, а и през всичките тези 25 години до ден днешен.

Балкан Холидейз си беше истинска школа, но аз винаги съм знаела, че искам собствен бизнес,

чаках само да натрупам опит и да науча занаята. По стечение на обстоятелства се наложи да предприема тази стъпка малко по-рано от планираното и за лош късмет улучих най-лошото време, т.нар. „Виденова зима“. Сега като се замисля, всъщност започнах бизнеса си в условията на една от големите икономически кризи в България, може би и за това все гледам оптимистично и за изхода от настоящата кризата, породена от пандемията.
Малко по-късно към мен се присъедини и брат ми – Стою Стоев, който е втората част от тандема.

– Кои са най-големите успехи, които компанията Ви постигна през този четвърт век?
– Всеки един привлечен турист в България е успех за мен. Всяко едно достойнство на страната ни, разкрито пред света е успех, всяка една благодарствена дума от клиентите ни е успех. Измеренията на успеха за мен имат може би по-идеалистично значение, но така го усещам.
Другото измерение на успеха за мен са дългогодишните партньорства, ние нямаме нито един загубен партньор през всичките тези години. Първата фирма, която ми се довери, е наш партньор от 25 години, от първия ден.
В момента даже не мога да кажа с колко чуждестранни туроператора работим, но са над 25.

най-ценният актив е екипът ни, всички ние заедно правим тандема.

Ако говорим обаче конкретно, то бих откроила три неща, защото те освен доходен бизнес, преди всичко донесоха и много обществени ползи.
Първо, преди повече от 15 години разработихме мащабните пътувания с парни влакове в България, а през 2011-2012 г. – с наш немски партньор, разработихме и първата концепция за съхранение и развитие на теснолинейката, която беше представена на общините, областните управи и министерството на транспорта. За съжаление не видя развитие, но пък направихме теснолинейката популярна в цял свят, още преди да стане известна в България. Наименованието Родопска железница, всъщност дойде първоначално от Германия -“Rhodopenbahn”. Това е тема, която много ми лежи на сърце и мога много да говоря, но ще спра до тук.


Второ, направихме София известна като оперна дестинация, разбира се това не става без хора като маестро Карталов и качествения музикален продукт, който създава. Години наред като китайска капка сме работили по темата. Първо – да научим културните институти да планират, и второ – лека по-лека хората да ни се доверят. В началото идваха от любопитсво, но рекламата от уста на уста свърши много добра работа. В годините преди пандемията сме имали само за едно представление по 100-150 човека групи.


Разбира се, че тези програми включват и посещения на концерти, галерии и всичко, което е свързано с културното преживяване.
Трето, преди 7 години успяхме да докараме в България програмата за почивки на един от двата австрийски пенсионерски съюза. Това беше наистина постижение, защото конкуренцията ежегодно е между няколко много силни дестинации. По тази програма почиват близо 4 000 австрийски пенсионери. Чартърната програма е в началото на сезона, още в средата на април и до средата на юни, така че успяхме да разширим наистина сезона за избраната от нас локация, а именно хотелите на Сол Несебър ризорт. Добавената стойност на този проект беше, че тази програма беше с много допълнителни услуги, ежедневни екскурзии и културна програма. За да избягаме от ценовата конкуренция, защото разбира се, че имаше такава, ние измислихме някои абсолютно нови и непопулярни екскурзии в района на Бургас, в нашия стил на нещо по-автентично или по-изискано, като ексклузивно представление на Бургаската опера например.

– На Вашите потребители от чужбина Вие не предлагате само почивка в България, а да посетят най-красивите места, които да им оставят незабравими спомени в съзнанието. Имате ли клиенти, които многократно през тези години да са се връщали и кои са те, разкажете ни за някои от тях?
– О, разбира се, че имаме такива. Сещам се за едни клиенти – австрийци, които първо се бяха включили в една група по нашите програми, но разбира се при едно пътуване, в което далеч не можеш да видиш всичко, а на тях толкова им хареса България, че им направихме индивидуални програми и още две години поред идваха на двуседмични турове с ексурзовод и шофьор. Мисля, опознаха страната по-добре от повечето от нас.

Едни други клиенти, частна група от много висок клас, дойдоха по наша оперна програма, както обикновено от любопитство, но още същата година през есента се върнаха в България за тур, с който да опознаят други части на страната, а на следващата година за трети път дойдоха, но този път беше клубно пътуване на един елитен швейцарски бизнес клуб, чиито членове бяха някои от тях. През 2020 г. трябваше да направят четвъртото си пътуване в България, но за съжаление пандемията го възпрепятства.
Имаме и туристи, които намериха любовта си в България по време на тур, такива, които впоследствие се заселиха тук, а някои откриха България и като инвестиционна дестинация. За това винаги казвам, че

туризмът е входната вратата към дестинацията за много други бизнеси.

– Кризата, предизвикана от пандемията коронавирус удари силно туризма, но също така накара много българи да преоткрият нашите курорти. Доколко България успя да се възползва от това?
– Във всяка криза винаги има и нещо положително, понякога и оздравително. В този случай, това че затворените граници накараха българите да преоткрият България беше положителното. Основният печеливш в това са местата за настаняване, като някои достигнаха по-добри резултати от времената преди Ковид. Надявам се и всеки да е направил своите изводи, за това какво трябва да подобри в продукта си, за да остане българският турист и след пандемията в България, защото сегашният ръст не е благодарение на конкурентно предимство, а на обстоятелствата.

Много положително е, че българите освен Черноморието всъщност откриха какво имат на собствената си територия и то на толкова малки разстояния – култура, природа, минерални води, хубаво вино и много качествени места за настаняване.

Особен интерес последните две години по мои наблюдения има към СПА дестинациите и най-новото е към винените дестинации. Тук имаме невероятен напредък в продукта – качествен и на световно ниво. Ние също като компания

направихме тур за българи, съчетаващ именно СПА и вино.

– През тази година Вие бяхте заместник министър на туризма. Как днес гледате на това предизвикателство в професионален план?
– За мен това беше много неочаквано предложение и разбира се, че имах колебания. Това означавше напълно да загърбя бизнеса си, АБТТА, но реших, че за планирания кратък период си заслужава да приема предизвикателството. Исках да разбера как функционира системата отвътре, къде са слабите звена и защо толкова често не се получават нещата така, както ние си ги представяме като бизнес отстрани. Макар и за крако време исках да бъда част от нов тип управление и да дам своя принос в правилната посока на развитие на българския туризъм.

Смятам, че доста положителни неща постигнахме, макар и много от тях да не са видими веднага. Но виждам, че колегите отчитат положително рекламните активности, които планирхаме по време на моя мандат. Видях слабите места в системата,

видях, че има много качествени хора в министерството,

но разбира се има и много дефицити.
В личен план натрупах безценен опит, но и много негативи за бизнеса си. Наложи се да отменя в последния момент участието на „Тандем Травел“ на изложението в Мадрид FITUR, за да не създам материал за клевети. Участието ни беше заявено и всичко резервирано още много преди да получа предложение за този пост, освен това ние участваме редовно от 6 години насам. Най-болезненото, особено за моите колеги беше, че те не можаха да получат на официална церемония наградата на FITUR, коята бяха спечелили по-рано тази година за дестинация за алтеранативен туризъм – България. Всъщност наградата беше за България.

– Каква очаквате да бъде 2022 г. за българския туризъм и в частност за Вашата компания, какви планове имате?
– Гледам оптимистично към следващата година, съдейки по това как са се развивали такива пандемии и кризи в миналото. Освен това последните европейски анализи и прогнози също сочат тенденция към бавно възстановяване. Според проучването на WTM всеки втори британец възнамерява да пътува с цел туризъм през 2022 г. поне два или повече пъти, а 70% ще осъществят поне едно пътуване. 43% смятат да похарчат повече пари за пътуване през 2022 г., отколкото са разходвали през 2019 г. Могат да се цитират и други източни, които са в същата посока.
Има обаче едно голямо НО, реалният резултат все още изцяло зависи от наличието и формата на ограниченията при пътуване, а това до голяма степен зависи и от нивото на ваксинация в страната!

Това, което отчитаме като тенденция и при нас е в унисон на проучванията. В момента, от както са започнали заявките за 2022 г., сме на път да достигнем 75% от нивата преди кризата. Разбира при днешните условия това нищо не значи, защото едно затваряне след март, автоматично ще анулира всичко.

Миналата година по това време никой от нашите партньрои не смееше да планира 2021 г., сега започнаха всички да се връщат, а и да се появяват нови заинтересовани клиенти.
Ние гледаме напред в бъдещето и във времето, което ще наречем вече пост-ковид, а там ни чакат други предизвикателства.

Възобновихме наш проект, който стопирахме заради пандемията, е именно да разширим полето на политиките ни за устойчиво и щадящо околната среда развитие. Когато сме готови, ще Ви разкажа повече, но идеята е да създадем координирана система, в която може да участват и други колеги. Този проект има за цел да компенсира реално чрез залесяване въглеродният отпечатък, който оставят нашите туристи, пристигайки в България, тъй като България е основно достъпна по въздушен път, а този транспорт е най-замърсяващ. Именно за това и се присъединих към инициативата на министър Балтова за подкрепа на декларацията от Глазгоу за опазване на климата и вредните емисии в околната среда в сектор „Туризъм“.

Сподели публикацията


Спа Хотел Спартак, Сандански Нов СПА хотел в Сапарева Баня | 103° Hotel & SPA