“Албена” АД реализира 23-процентен ръст на оперативната печалба, достигнала 19,2 млн. лв. за деветмесечието на 2018 г., показва отчетът на дружеството, публикуван чрез БФБ АД.
Нетната печалба намалява с 33% до 18,7 млн. лв., тъй като през миналата година имаше силни еднократни ефекти от продажба на активи в размер на 10,6 млн. лв.
През 2017 г. компанията отбеляза загуба от 10 млн. лв. през последното тримесечие и ако тази загуба се повтори и през последната четвърт на 2018 г., може да очакваме “Албена” АД да финишира годината с печалба около 9 млн. лв.
Печалбата от оперативна дейност през предходни години беше 6,6 млн. лв. за цялата 2017 г., 9,1 млн. лв. за 2016 г., 12,3 млн. лв. за 2015 г., 12,6 млн. лв. за 2014 г., цели 16,9 млн. лв. за 2013 г. и дори 19,4 млн. лв. за 2012 г. Преди това “Албена” АД отчита 12,5 млн. лв. оперативна печалба през 2011 г. и 13,5 млн. лв. през 2010 г.
Обобщената картина показва, че “Албена” АД не е излязла от кризата и резултатите ѝ продължават да са почти двойно по-слаби от успешните 2012 и 2013 г. Причините са известни – увеличената конкуренция от други дестинации и липсата на разнообразие в “Албена” АД.
“Албена” АД опитва да повиши качеството на услугите си, като през 2008 г. отвори врати първият ѝ петзвезден хотел “Фламинго гранд”, а през 2017 г. и вторият “Парадайс Блу”.
Ръководството на “Албена” АД бавно разнообразява около 30-е хотела в курорта и избра немската верига MARITIM за оператор на хотел “Парадайс Блу“.
Анализ на Investor.bg, озаглавен „Какво се крие в “черната кутия” на Албена“, показа, че дружеството постига едва 1,69% възвращаемост на активите през 2016 г. или чиста печалба след еднократните ефекти от около 9 млн. лв. при активи от 534,7 млн. лв. Същият е и резултатът за 2017 г. Тази ниска рентабилност показва нуждата от реформи.
Такива вече има, включително сливането на дружеството с “Албена инвест холдинг” АД, разпродаването на активи извън основния фокус на дейността, строежът на нови хотели и отдаването им на чужди вериги. Критичният анализ, разбира се, има надеждата да е градивен, давайки голямата картина за последните почти 10 години.
“Албена” АД отчита ръст от 11% на приходите до 93,6 млн. лв. през деветмесечието на 2018 г.
Основните акционери в “Албена” АД са “Албена холдинг” АД с дял от 63,39% към 30 септември 2018 г., а също УПФ “Доверие” с 6,02%, ЗУПФ “Алианц България” АД с 3,75%, самото “Албена” АД с изкупени 0,95% и други.
Акциите на “Албена” АД поевтиняват с 22,63% в последните 12 месеца до 47,2 лв. за акция и 202 млн. лв. пазарна капитализация. Разпределен е и брутен дивидент от 0,7 лв.
Материалът е с аналитичен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE