Slide
Slide

София. Деловият туризъм възстановява своето място в света след периода на здравната криза. Формулата Спа & Вино предлагана в някои водещи хотели в България спомага за завръщането на туристите, чрез сензорния маркетинг (чрез сетивата), както и чрез bleisure формата на туристически продукт (комбинация между  бизнес и свободно време).

Още преди здравната криза проведохме изследване на водещи хотели в България от този сегмент, като Мидалидаре хотел и спа, Комплекс за винен и спа туризъм Старосел, Винарски комплекс Шато Копса (на снимката), Хотел Uva Nestum Wine and SPA, Zornitza Family Estate Relais & Chateaux и откроихме с какви иновации може да се привлекат повече платежоспособни туристи.

Полезно е да се представят подобни иновации (организационни, технологични, производствени и продуктови) по делови туризъм в примери, осигуряващи конкурентно предимство на хотелите от този тип.

Например, организационните иновации могат да бъдат свързани с повишаване на специализираните знания на мениджърите, членството им в асоциации по делови туризъм, както и сътрудничество с компании от различни индустрии.

От друга страна, въвеждането на технологични иновации в бизнес туризма предполага прилагането на

мултимедийни екрани с 3Д изображения, 3Д принтери, виртуална реалност, изкуствен интелект, холограми, интерактивни дъски и под, мултимедийни устройства, смарт екрани и други. Добър пример за въвеждане на технологични иновации е Гранд Хотел Милениум, един от лидерите в град София.

Производствените иновации, като трета възможност за осигуряване на конкурентно предимство, могат да включват позициониране на рекламни материали по време на големи бизнес форуми, представяне на MICE (Meeting, Incentive, Conference & Exhibitions) продуктите в специализирани бизнес платформи, позициониране на офиси в бизнес парк.

Четвъртата група, тази на продуктовите  иновации са новият хит в потреблението на Business&Wine&SPA концепцията.

Продуктова иновация по делови туризъм се търси в комбинирането му с винен туризъм, като начин за създаване на автентично за дестинацията усещане, част от сензорния маркетинг. Примери за това са вино вечери, посещение на изби, дегустации, гроздобер и други.

Увеличеното търсене на почивки от типа СПА и вино в България през последните три години говори за нарастване на интереса към подобен тип продукти и утвърждава концепцията Business&Wine&SPA като модерна и предпочитана сред туристите.

Автори: проф. д-р Мариана Янева,

ас. д-р Ралица Георгиева,

катедра “Икономика на туризма”, УНСС

снимка Борис Лефтеров

Сподели публикацията