Брюксел/София. Туристическият сектор в ЕС призовава евродепутатите да подкрепят предложението за промяна на правилата и регулациите по отношение на автобусите, превозващи туристи. Предложението е направено от Комисията и е подкрепено от водещия докладчик на Комитета по транспорт Ралука Мариан.
За изминалите три години от приемането на Първия пакет на ЕС за мобилност Европейската комисия е установила, че действащите правила за водачите на автобуси, извършващи междуградски превози, не са подходящи за сектора на случайни превози на пътници.
В началото на 2023 г. Комисията внесе предложението, което впоследствие бе усъвършенствано от Комитета по транспорт и туризъм на Европейския парламент (TRAN) – водещ докладчик по отношение на правилата за шофиране и времето за почивка на водачите на автобуси, извършващи междуградски превози.
В писмо до членовете на Комитета TRAN Световната организация за автомобилен транспорт (IRU), Европейската туристическа асоциация (ЕТОА) и Асоциацията на европейските туроператори и турагенти (ECTAA) призовават да се мобилизират усилията за постигане на съществена промяна за сектора на автобусните пътувания и особено за водачите на туристически автобуси.
Щандът на България на туристическото изложение в Румъния ще бъде с площ, която е почти двойно по-голяма от м.г.
Директорът на IRU за застъпничество в ЕС Ралука Мариан посочи: “В началото на годината Комисията най-после призна, че съществуващите правила за водачите на автобуси не са подходящи за сектора на случайните превози. Като допълнихме предложенията на Комисията с необходимите поправки, ще можем да подобрим условията за работа на водачите и да премахнем излишния стрес, на който те са подложени ежедневно“.
Според нея изискването водачите на туристически автобуси да спазват правилата за водачите на тежкотоварни камиони пречи на развитието на туристическия сектор в Европа.
Графиците на работа на водачите на автобуси са съобразени с темповете на движение на пътниците им. Това означава повече почивки по пътя, както и съчетаването на по-дълги преходи (в началото и в края на туристическото пътуване) с по-кратки. При това средното време, когато водачите са на път, е 4,5-5 часа дневно.
Според генералния секретар на ЕСТАА Ерик Дрезин няма време за губене. Проблемът трябва да бъде решен до края на годината, за да може да се довършат институционалните преговори и да се въведе законът в действие в началото на следващата.
Водачите на туристически автобуси заслужават правила, разработени специално за тях, а не за работата на колегите им – шофьорите на тежкотоварни автомобили.
Гласуването в Комитета по транспорт, който е водещ комитет по този въпрос, ще се състои на 16 ноември. След това през декември т.г. ще се състои гласуването на пленарно заседание на Европарламента.
Ако предвижданите промени бъдат гласувани във вида, в който са предложени, това значително ще улесни както транспортните фирми, осигуряващи автобуси за туристическите пътувания, така и самите туроператори, смята Даниела Стоева, заместник-председател на УС на АБТТА и член на Борда на ЕКТАА. Новите правила ще позволят на туроператорите да бъдат по-гъвкави както при обслужването на чуждестранни туристи на територията на България, така и при организирането на автобусни пътувания за български граждани в рамките на Европа.