Slide
Slide

Интервю за Bgtourism.bg с Николай Костов – туристическо аташе в посолството на България в Полша

– Г-н Костов, поздравления за избора ви за ТОП 100 на най-влиятелните личности в туризма на Полша за м.г.. Успех, който заслужено затвърждавате и вече намирате място сред първите 50. Каква беше 2023 г. за вас в професионален план?
– Годината бе успешна, наситена с множество инициативи, срещи на високо ниво, бизнес срещи, презентации и т.н. Организирахме посещение на полския държавен секретар с ресор туризъм в София в началото на юни и след това посещение на министър Динкова в Закопане за участие във II Европейски конгрес за спорт и туризъм. Проведохме две заседания на експертите в туризма от двете страни за обмен на опит по конкретни теми. Това със сигурност допринесе за повишаване на доверието и интереса към България. Успяхме да постигнем и доста добър резултат благодарение и на новия подход на министър Динкова към представянето на страната на чуждите пазари. Дейностите, които предприема Министерството на туризма в Полша не остават незабелязани. В този смисъл успеха се дължи в основни линии на подкрепата на колегите и на представителите на бранша, които повярваха, че си струва да се инвестира в полския пазар.

– Полският пазар приятно ни изненадва през последните години с интереса си към страната ни. През 90-те години посрещахме близо 30-40 хиляди туристи от Полша. Годишно вече приемаме стотици хиляди полски гости, а само през периода 2017-2022 г. сме посрещнали над 2,2 милиона туристи от Полша. На какво се дължи този успех на полски пазар. Кои бяха успешните стъпки през годините?
– Към полския пазар до 2021 г., когато се открива представителството на Министерство на туризма, са се предприемали същите стъпки както и към всички пазари от Централна и Източна Европа. Преди пандемията Полша е била в края на първата десетка по брой посещения в България с цел туризъм. Успехът се дължи може би на няколко основни причини: много добро съотношение цена/качество; най-близката дестинация, до която поляците могат да летят за своята лятна почивка и не на последно място близостта на езика, културата, общата история. България се възприема от поляците като дестинацията, която винаги могат да посетят, без да се притесняват от каквото и да било.

– Кои са видовете туризъм, с които привличаме гостите от Полша?
– Основната част са морски почивки през лятото. Поляците обаче се интересуват и от посещение на културно-исторически обекти, търсят местната кухня. Има значителен интерес към планински туризъм, приключенски, балнеология и възстановяване. По време на пандемията някои от тях преоткриха България като ски дестинация. За да се развиват обаче всички видове туризъм първо е необходимо да има по-добра свързаност. Посолството и Националното туристическо представителство работят по създаване на контакти и водят разговори с авиокомпании и летища по тази тема от есента на 2021 г.. През тази година ще има няколко нови връзки за летния сезон. Има вероятност стартиралата през март миналата година сезонна линия Вроцлав-София, която за сега е продължена до края на март, да стане постоянна. Очаква се също така съвсем скоро и завръщането на националния ни авиопревозвач. Всичко това ще допринесе за удължаване на летния сезон и осигуряване на възможности за посещения на вътрешността на страната.

– Какъв е потенциалът и какви идеи има, за да може да бъдат надградени резултатите?
– Потенциалът на полския пазар е голям. Според представените преди малко повече от месец данни на Института за изследване на туристическия пазар Traveldata в Полша, през 2023 г. 4,64 млн. полски граждани са пътували в чужбина с цел туризъм, което представлява ръст от 36% спрямо предходната година. Макроикономическите данни за Полша и данните за развитие на туристическия пазар предвиждат, че през следващите 2-3 години полския пазар на изходящ туризъм ще расте средно с 20-25% на година, което го поставя на първо място по ръст в Европа. От тази гледна точка има възможност и за увеличаване на броя на посещенията на полски туристи в България, а това може да стане чрез продължаване на усилията за представяне на дестинацията като безопасна и привлекателна както за летен, морски туризъм за семейства с деца, така и за другите видове туризъм, които страната ни може да предложи. Очаква се да развием рекламна кампания в телевизия, да продължим в онлайн медии, да организираме посещения както на журналисти, така и на представители на полския бизнес в България. Ще бъде много добре ако успеем да повторим проведеното през 2022 г. роудшоу с представители на българския бизнес в Полша. Очакват ни също така и участия на специализирани изложения, браншови срещи и др.

– Кои са важните събития в Полша, в които българската туристическа индустрия трябва да участва през 2024 г., за да не приемаме този пазар като даденост и да не губим постоянните темпове на развитие?
– Събитийният календар е изключително богат. Има обаче няколко събития, които от опита ми през последните 2 години заслужават внимание:
– V Международен туристически уъркшоп ALLinTOO: 13-14 март 2024 г. в гр. Краков. Повече информация на https://www.allintoo.com.pl/suppliers
– Meet the Bidder, Spring Edition, 19-21 март 2024 г. повече информация на https://www.meetthebidder.com/en/register
– 15 Международен панаир за туризъм и свободно време в гр. Вроцлав, 22-24 март 2024 г. За повече информация: https://mttwroclaw.pl
– XIV Международен туристически панаир в гр. Забже, 5-6 април 2024 г. Линк към изложението: https://targi-zabrze.pl
– XIV Форум за промоция на туризма, 11.4.2024 г., Вроцлав. Линк към официалния сайт: https://forumpromocjiturystycznej.pl
– II Международен панаир за туризъм и пътувания ITTF, 21-23 ноември 2024 г., линк към изложението: https://ittfwarsaw.pl/en

– Международният туризъм ще успее ли през 2024 г. напълно да възстанови нивата отпреди пандемията?
– Според публикация на Световната туристическа организация международният туризъм в края на 2023 г. се възстановява до близо 90% от нивата на 2019 г.. Според изнесените от СОТ данни, около 975 милиона туристи са пътували в международен план между януари и септември 2023 г., което е увеличение от 38% спрямо същите месеци на 2022 г. Световния туристически барометър на UNWTO показва също, че:
• Световните дестинации са посрещнали 22% повече чуждестранни туристи през третото тримесечие на 2023 г. в сравнение със същия период на миналата година, което отразява силния летен сезон в Северното полукълбо.
• Пристиганията на международни туристи са достигнали 91% от нивата преди пандемията през третото тримесечие, достигайки 92% през юли, най-добрият месец досега от началото на пандемията.
• Погледнато общо, туризмът възстановява 87% от нивата преди пандемията в периода януари-септември 2023 г. Това поставя сектора на път да се възстанови почти 90% до края на годината.
• Приходите от международен туризъм може да достигнат 1,4 трилиона щатски долара през 2023 г., около 93% от 1,5 трилиона щатски долара приходи за 2019 г.
Европа, която е най-големият регион-дестинация в света, е приела 550 милиона чуждестранни туристи през периода, 56% от общия брой в света. Това представлява 94% от нивата преди пандемията. Възстановяването е било подкрепено и от силното вътрешнорегионално търсене, както и от силното търсене от страна на Съединените щати.
На този фон международният туризъм е на път да възстанови напълно нивата отпреди пандемията през 2024 г. въпреки икономическите предизвикателства като висока инфлация и по-слабо глобално търсене, както и важни геополитически напрежения и конфликти.

– Ще ви помоля и за още една прогноза. Колко гости от Полша очаквате да посетят страната ни през тази година?
– Ако приемем, че не се случат непредвидени ситуации в международен план и няма природни бедствия или дълбоки икономически кризи, които да спрат движението на туристите, предполагам, че ръст от 12-15%, а защо не и повече, на полския пазар е напълно реален. Очаквам постигане на нива от над 425 000 души, т.е. броя полски туристи, посетили България през 2018 г. Няколко са факторите, които ще способстват за това:
1. България ще стане член на Шенгенското пространство. Това през този летен туристически сезон може и да не се отрази съществено, но безспорно, положителните коментари вече се появиха в полската преса. Приемането на България ще се отрази положително на имиджа на дестинацията в общ план.
2. През тази година имаме няколко нови самолетни връзки между двете страни. Увеличава се броя на заявените линии до Варна. Очаква се решение за запазване на връзката Вроцлав-София както и очакваме завръщането на националния превозвач на пазара. Важно е да се отбележи, че расте интереса на българските граждани към пътувания до Полша, което неминуемо ще доведе до увеличаване на броя на полетите.
3. Въпреки покачващите се цени за пътуванията на поляците в чужбина, България остава най-привлекателната ценово дестинация.

Сподели публикацията