Slide
Slide

Пред Bgtourism.bg Люпчо Яневски – директор на Агенцията за популяризиране и подкрепа на туризма в Северна Македония

– Каква беше 2022 г. за туризма в Северна Македония?
– Изминалата година в много отношения беше специфична за туристическата индустрия, тъй като бе една от най-трудните за стратегическо планиране поради постепенното облекчаване на мерките Sars-kov 2 и индивидуалния подход на всяка отделна страна относно възможността за пътуване на нейните жители. Година, която потвърди, че устойчивостта на дестинациите, развитието на еко концепцията, селския туризъм и адаптивността им към новата реалност ще позволят по-бързо възстановяване и конкурентно предимство пред други европейски дестинации. Като цяло създаването на плана за връщане на туризма в Република Северна Македония от Агенцията за популяризиране и подкрепа на туризма в Република Северна Македония в три стъпки даде своите резултати в пълна степен, а ефектите се виждат – подобрени бяха резултати през 2022 г. По отношение на туризма, европейският континент се възстановява най-бързо от пандемията, т.е. 2019/2022 с приблизително -10%, което е средната стойност на резултатите на македонския туристически сектор.

Що се отнася до резултатите, то целта за 2022 г. за 2,6 милиона нощувки и 400 милиона долара директно в икономиката от македонския туризъм, поставена от стратегическото планиране на Агенцията за популяризиране и подкрепа на туризма – AППT, е надхвърлена. Очакваме приблизително 2,9 милиона нощувки и подобряване на целта за 2023 г. след притока на туризъм от приблизително 450 милиона долара в края на туристическата 2022 година. Положителните резултати за мен и екипа на АППТ означават още по-голямо предизвикателство и фокус в следващите три години, в които е необходимо да продължим тенденцията за растеж на първичните пазари с 10-15% и на вторичните туристически пазари с 30-40%. С това ще завършим третата фаза, с която през 2025 г. трябва да достигнем 4,3 млн. нощувки и над 600 млн. долара приток от туризъм в родната икономика.

– Какви нови проекти и цели сте си поставили за 2023 г.?
– Често подчертавам, че текущата година вече е планирана с поставени цели, за които трябва силно да се вярва, че са постижими и успехът е гарантиран. Тази година трябва да се съсредоточим върху региона и традиционните пазари, от които очакваме да надхвърлим резултатите от 2019 г., тоест да създадем визуализация и комуникация с целевите групи, които реагират най-бързо на дигитализацията, като поставим 100% онлайн кампания. Реклама, насочена към алтернативни форми на туристическо предлагане, ено-гастро концепция, еко-туризъм, национални паркове и защитени територии, тъй като Северна Македония за голям брой туристи от Европа все още е последната неоткрита туристическа дестинация. Освен рекламата, ние се фокусираме върху свързването на дестинациите, нови авиолинии, които ще позволят съкращаване на времето за пътуване и свързване на Скопие и Охрид с голям брой други дестинации през цялата година.

Международното летище в Скопие, Снимка Руслан Йорданов

Освен авиокомпаниите, които ще стартират през 2023 г., Белград-Охрид, десет полета седмично от Германия до Скопие, Тел Авив-Скопие, увеличен брой чартъри, вярвам, че заедно ще успеем да стартираме линията София-Охрид- Варна, което ще доведе до увеличаване на туристите и от двете страни. Туристическата дипломация свързва дестинации и изгражда мостове на приятелство, които могат да бъдат изминати безпроблемно, защото в туризма не съществуват държавни граници, а само дестинации, които се простират до местата, където туристите имат интерес да пътуват. Само с този подход много бързо ще можем да се похвалим, че българските и македонските туристи са в челната петица по посещения през годината, изпращайки ясно послание, че туризмът може да се издигне над всичко!

– Интересно е да научим каква е визията за дългосрочно развитие на туризма в Република Северна Македония. Вашият екип имаше страхотен старт на туристическата пътека, но това е постижение, което ще продължи дълго време и икономиката разчита на него. Как вашата кампания ще привлече повече чуждестранни туристи – в кои изложения ще участвате и какви рекламни кампании ще реализирате?
– Туризмът не е спринт на 100 метра, а дълъг несигурен маратон, особено в динамичното време, в което живеем и трябва да се основава на дългосрочна устойчивост с фокус върху активни форми на туристическо предлагане, селски туризъм и приспособяване на предлагането според афинитетите на туристите в дестинацията. Според моето мислене и виждане е необходимо туризмът да се гради регионално, за да може той да бъде достатъчно конкурентен на други дестинации, които през годините са изградили имидж на лидери в туризма в Европа. Необходимо е регионалните гости да се възприемат като местни, да бъде създаден климат, който лесно да мотивира да бъде посетена дестинацията, европейски дестинации с добри въздушни връзки и създаване на условия за регионални двупосочни пътувания от 7 и 14 дни, в които ще бъдат посетени няколко регионални държави, предназначени за туристи от трети пазари.

В дългосрочен план македонският туристически сектор ще се съсредоточи върху дигитализацията, укрепването на туристическия потенциал и пълната пътна туристическа маркировка, ребрандирането на дестинацията, изграждането на устойчивост и стартирането на инвестиционния цикъл в туристическата индустрия, което ще създаде условия за увеличаване и подобряване на туристическите съоръжения.

Мониторинг на европейските практики в туризма и изграждане на организации за управление на дестинации – DMOs, които ще дадат възможност за по-добро управление на дестинацията чрез структуриране на Агенцията за насърчаване и подпомагане на туризма в орган с още по-големи правомощия, който да отговори на новата туристическа реалност. Укрепване на човешките ресурси в АППТ и туристическия сектор с нови поколения с достатъчно опит, които да внедряват европейски и световни практики в тази област в ежедневната си работа.

Започваме годината с участия в няколко туристически изложения FITUR – Мадрид, EMITT – Истанбул и ITB – Берлин с промоционална кампания в региона с очакване да привлечем вниманието на по-голям брой туроператори и увеличени пакети за продажби за Северна Македония през 2023 г. Увеличаване на B2B срещите и по-голяма работа в мрежа на туроператорите. Повишена динамика на информационните пътувания на блогъри и инфлуенсъри с определени сегментирани форми на туризъм и засилено регионално сътрудничество. Силно съм убеден, че ще успеем да постигнем целта, ако всяко тримесечие на годината имаме ръст между 10-20% спрямо 2022 г.!

– Какъв е вашият фокус за привличане на повече български туристи?
– В момента тече кампанията за туристическия ни потенциал в Република България, с което ви напомняме, че ви очакваме да ни посетите и да се насладите на неоткритите дестинации. Подготвяме популяризиране на македонския туристически потенциал в София, което ще включва срещи на голям брой туроператори от двете страни. Необходимо е възможно най-скоро да се върнем към цифрите от 2019 г. и броя на българските и македонските туристи в двете дестинации, а това може да се постигне с искрено сътрудничество през цялата година.

– Туризмът също разчита на авиацията, тази година ще бъдат ли открити нови въздушни връзки от и до летищата в Северна Македония?
– Агенцията за насърчаване и подкрепа на туризма през последните две години се фокусира върху въздушните връзки с други дестинации, като успя да започне полет с Измир-Скопие два пъти седмично, три дестинации от Германия – Скопие с десет полета на седмица, Белград-Охрид четири пъти седмично, Манчестър – Охрид, Лондон – Охрид два пъти седмично, Холандия – Охрид шест пъти седмично през сезона, Тел Авив – Охрид, Измир – Охрид и допълване със самолети по други маршрути, които отварят широко вратата да се увеличи броят на пристигащите туристи в македонските дестинации. Очаквам сезонът да бъде успешен туристически за целия регион и туризмът да бъде причислен към икономическите отрасли, които ще успеят да амортизират икономическата криза. Голям брой стъпки, предприети в туризма, не се забелязват веднага, но засягат пряко или косвено повече от двадесет отрасли в икономиката, утвърждавайки своята сила и значение.

Сподели публикацията