София. Туристическата индустрия винаги е била в сърцето на икономиката на България, привличайки посетители от цял свят и формирайки традиционно над 12% от БВП на страната. Въпреки своята значимост обаче, секторът не е успял да привлече по-сериозни инвестиции от страна на фондовете за дялови инвестиции у нас. Цанко Арабаджиев, председател на Съвета на директорите на Фонда за капиталови инвестиции (ФКИ) към Българската банка за развитие, и неговият екип работят в посока да променят това.
ФКИ е важен участник в инвестиционната среда в България и наскоро реализира значителна инвестиция в URBO Studio – водеща софтуерна компания в областта на травъл технологиите, базирана в София. Този ход дава ясен сигнал, че бъдещето на българската туристическа индустрия е тясно свързано с внедряването на иновативни технологични решения. Според Арабаджиев инвестициите в травъл тех компании в България не са достатъчни, особено имайки предвид важността на сектора за страната ни. Технологиите имат силата да революционират начина, по който привличаме туристи и подобряваме тяхното преживяване.
Според скорошни статистически данни в България се наблюдава значителен ръст на туристическия сектор през последното десетилетие, като само през 2022 г. страната ни е била посетена от над 12 милиона туристи. Но за да остане конкурентоспособна на глобалната сцена и да привлича високоплатежоспособни туристи, индустрията трябва своевременно да се адаптира и развива. Цанко Арабаджиев вярва, че иновациите са ключът. „Иновациите в туристическия сектор могат да изстрелят България в челните редици на туристическата карта. Бяхме наистина впечатлени от работата на URBO Studio, тъй като софтуерната компания не просто олицетворява иновациите в травъл тек сектора, но и създава благоприятна почва за поставянето на клиентското преживяване на първо място, което пък от своя страна повишава привлекателността на нашата страна за туристите”, казва той.
Андрей Лилов, един от основателите на URBO Studio, споделя визията на Арабаджиев за бъдещето на туризма. „В днешния свят туристите търсят повече от просто дестинация, те жадуват за завладяващи моменти. Нашата мисия в URBO Studio е да преодолеем пропастта между технологиите и туризма, предоставяйки инструменти и решения, които позволяват на компаниите в сектора да предложат незабравими преживявания на своите клиенти.“
В Европа страни като Исландия, Португалия, Гърция, Шотландия и Испания отдавна са разпознали огромния потенциал от създаването на уникални туристически изживявания, благодарение на които успешно се развива целият туристически сектор в съответната държава. От островни разходки до оживени културни фестивали, традиционна кухня и специалитети, тези нации успешно впрягат силата на това да предлагат незабравими преживявания, за да привличат посетители от цял свят, давайки тласък на икономиките си и предоставяйки на туристите изключителни изживявания и спомени.
От друга страна, пример за добри практики, които целят увеличаване на посещаемостта, са някои европейски градове със своите събития и фестивали. Октоберфест в Мюнхен привлича средно между 6 до 7 милиона посетители годишно, Виена отдавна е известна със своите класически музикални събития, а фестивалът Гластънбъри събира на едно място над 200 000 посетители. В Белгия фестивалът Tomorrowland бързо успя да се наложи като водещо събитие за почитателите на електронната музика и привлича близо 400 000 посетители, докато един от най-известните рок фестивали в Германия – Rock am Ring и Rock im Park, обединява всяка година около 200 000 фена.
„Скорошни пазарни проучвания показват, че туристите са склонни да платят до 20% повече за преживявания, които надхвърлят обикновените туристически атракции. Иновативните софтуерни решения на URBO Studio са предназначени да помогнат на бизнесите в туристическата индустрия да създават и пускат на пазара именно такива разнообразни и уникални преживявания, от персонализирани обиколки с екскурзовод до изключителни и запомнящи се активности и събития, които потапят туристите в местните култура, история и кухня“, споделя Андрей Лилов.
Компанията все по-често се превръща в търсен и желан партньор на общините в България, които искат да превърнат своите градове в интересни и привлекателни дестинации за посетителите през цялата година. „Като добър пример за България можем да посочим Община Бургас, която вече няколко години работи усилено в посока привличане на повече туристи посредством откриване на културно-исторически обекти и организиране на редица активности. Също и за удължаване на сезона и превръщането на града в целогодишна дестинация посредством събития и фестивали. Вече работим усилено и с други общини в страната за дигитализирането на техните туристически и културни услуги с цел тяхното лесно популяризиране и достигане до повече туристи“, допълва Лилов.
Тъй като Travel Tech секторът в България набира скорост, инвестицията на Фонда за капиталови инвестиции в URBO Studio дава ясна заявка за бъдещето на туризма у нас. Бъдеще, в което иновациите и туристическите изживявания заемат централно място. Посланието е ясно: България е готова да се открои на световната туристическа сцена, привличайки и най-взискателните посетители, които търсят незабравими пътешествия.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE