Анализът, направен от нас показва, че се губи много време в чакане и бюрокрация

София. В настоящия момент ситуацията по процедурата за одобрение на потенциалните служители в туризма от трети страни е абсолютно бюрократична. Получава се съгласие от дирекция „Миграция“, след което колегите подават документи в Агенцията по заетостта. От там също получават одобрение и накрая се насочват за подаване на документи за издаване на визи, след дълго чакане по опашки за номерца и след това, нови опашки за подаване на документи, и накрая в повечето случаи получават отказ, алармират от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА). И в този момент колегите са в безизходица. Изчакали са 2-3 месеца, загубили са най-вече време, освен финанси, които не са за пренебрегване. Но най-важното, което губят от тези бюрократични неуредици хотелиерите е времето, защото има достатъчно желаещи от трети страни, които биха дошли на работа и потенциално отхвърлените веднага биха били заместени с нови кандидати.

От БХРА са категорични, че нямат претенции за това, че на потенциално подбрания персонал се отказват визи, но това трябва да се случва своевременно. Не можем да приемем, че отказите се получават едва 2-3 месеца след започване на процедурата, а не веднага, за да може хотелиерът да потърси други, по-подходящи кандидати, които няма да бъдат отхвърлени.

Бихме желали много правилно да бъдем разбрани, подчертават от БХРА. Необходими са промени в реда на процедурите и още в началото да се знае дали потенциалният кандидат би бил одобрен за виза или не. Ясно е, че има и проблеми по организацията на издаване на визите за работници от трети страни, но не говорим за това.  Анализът на БХРА показва, че въпреки съществуващите проблеми, те не са фатални и могат да се решат, ако институциите казват още в началото на кой потенциален работник ще му бъде разрешено да пребиваване в България и дали въобще да подаваме документи,  разясняват от БХРА. Докато агенция „Миграция“ и Агенция по заетостта имат някакви срокове за отговор в рамките на 2-3 седмици и те се спазват, макар и с минимални отклонения, то Министерство на външните работи няма такива заложени  срокове за отговор. При добра организация процесът по уреждане на документите за пребиваване у нас на потенциални работници от трети страни, който започва още през есента, би трябвало да приключи до края на март и всички хотелиера да са наясно с какъв персонал разполагат в навечерието на следващия летен сезон, а не да бъдат изправяни до стената с откази в средата му.

Затова от БХРА настояват отказите за визи за персонал от трети страни да се случват  първи по ред от подаването на документи, а не  както е сега – първоначално ти дават зелена светлина и чак след задействане на процедурата и няколкомесечни усилия ти отказват. По този начин се стимулира корупцията, отнема се от времето и парите на хотелиерите и в крайна сметка, след отказа, няма възможност колегите да търсят работна ръка от други места, а и сезонът вече е преполовил, подчертават от БХРА.

„Имайки предвид горе написаното, настоятелно Ви молим да станете инициатор, да се промени реда за подаване на документи и информиране на колегите, т.е. още в началото, като се подават документи до дирекция „Миграция“, с техния отговор да се получава и отговора от Външно министерство, дали на тези хора ще им бъде издадена виза или не. По този начин няма да се продължава процедурата напред към Агенцията по заетостта и съответните посолства и ще се икономиса най-вече време, и разбира се средства на колегите и най-важното, колегите ще са наясно още в началото, ще могат ли да разчитат на съответния кандидат да работи при тях през сезона или не, а не до последно да бъдат в неяснота“, се казва в писмото на БХРА до министъра на туризма.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE

ПРЕОТКРИЙ СВЕТА 
Избери от над 1.3 милиона хотела в 195 държави с директни онлайн резервации на страхотни цени