София. Една от най-интересните работни сесии в първия ден по време на Годишната среща на ЕКТАА в София беше „Управление на „свръхтуризма“ и неговите ефекти за осигуряване на положително бъдеще за туризма“.
По време на поднесените презентации и последвалите дискусии в търсене на работещи и прагматични решения беше изследван сложният и многоизмерен феномен „небалансиран туризъм“, който особено въздейства на ежедневния живот на местното население и се отразява като цяло негативно на имиджа на туризма. Признавайки, че това често е много местен проблем, той все още има потенциала да окаже голямо въздействие върху жителите, посетителите, туристическите фирми и дестинациите. Решаването на проблема е част от бъдещето на туризма – както за пренаселени точки, така и за такива, потенциално застрашени от него.
Движенията срещу туризма нарастват в популярни туристически дестинации – като Барселона и Венеция, отразявайки местното разочарование от пренаселеността, повишаващите се жилищни разходи и неадекватната инфраструктура за управление на отпадъците и водоснабдяване. Това нарастващо недоволство е широко отразено в медиите, което рефлектира негативно на имиджа на тези градове и поставя предизвикателства пред туристическия бизнес.
По време на разговорите в работните групи и последвалата дискусия бяха коментирани аспекти и конкретни мерки, които могат да бъдат предприети от местните власти, както и каква трябва да е ролята на туристическите посредници в подпомагането на управлението на туристическите потоци. Сред обменените идеи имаше и редица конкретни стратегии, изградени на базата на човешката психология и крайната цел дестинациите и бизнесите да проявят грижа към устойчивото развитие на туризма, като подтикнат туристите към определени модели на поведение. С редица стратегии и предложения, изборът на туристите може да бъде значително улеснен, а свръхтуризмът и пренаселването на горещите популярни точки редуцирано.
Д-р Милена Николова от BeSmart представи интересна перспектива в търсенето на решения именно от гледната точка на психологията и бихейвиористичната наука.
Накратко, хората търсят „шорткъти“, каза д-р Николова. Средата определя избора и контекстът е изключително силно определящ за финалното решение на клиента и туриста, определящи са дизайнът на избора, възможностите за избор и поведението на околните, особено при взимането на бързи и емоционални решения. Тя сподели интересни експерименти в сферата на бихейвиористичната наука, бяха обсъдени движещите мотивите за взимане на конкретно решение.
В работната сесия бяха изложени виждания защо устойчивостта е толкова трудна в действителност – когато става дума за ваканция, движещ мотив винаги е преживяването, то идва първо, а едва след това загрижеността за околната среда и консумацията ни като потребители.
По време на сесията беше коментиран механизмът за взимане на решение от туриста като потребител – как в преследването на целта – създаването на спомени,дестинациите и бизнесите могат да предизвикат положителна промяна като подтикнат туристите към взимането на отговорно решение в полза на всички. Като един от многото примери за това беше посочена смяната на хавлии в хотелите. С нещо толкова дребно може да се постигне значителна промяна, която в зависимост от поведението и съзнанието на туристите може да варира в широките граници от 5 до 55% и да внесе значителна разлика, да намали въглеродния отпечатък, опазвайки природата и околната среда. Предварителното резервиране и купуването на билети за музеи и атракции, пътуването с градски транспорт или пеша, вместо с такси или насочването на потоците към по-непопулярни, но очарователни места, известни като „скрити съкровища“,също е успешна стратегия. Всички коментирани похвати са част от голямата промяна към устойчив туризъм, който ще помогне за решаването на проблеми като свръхпренаселването на любими места, ще подтикне пътуващите към по-отговорно поведение без да намалиудоволствието им от ваканцията и без да лишава като цяло туристите от пълнотата на преживяването.
Интересен аспект към проблема с пренаселването в туризма даде и Мартин Пост от германската асоциация на туроператорите DRV, споделяйки опит от проведени техни кръгли маси и конференции в Берлин и в Малага, Испания. Той представи поглед към проблема от перспективата на човешките права в туризма и социалната отговорност, която е важна част от устойчивия туризъм.
На финала на наситения първи ден беше представена и интересна статистика и актуална информация за последните най-нови тенденции в пътуванията от представител на Мастъркард, базирани на техните ексклузивни данни, които обхващат огромни масиви и представляват изключително полезна информация за бизнеса.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE