Снимка Руслан Йорданов
Slide
Slide

Караваните до 5 години са едва 2,5% от всички регистрирани

София. Всички сме чували по медиите за това колко възрастен е автопарка в България. Каква е обаче ситуацията при регистрираните каравани у нас? Делът на най-старите при тях надвишава ли този при автомобилите?

За да отговорим на тези въпроси се впуснахме из дебрите на обществено достъпните данни, които МВР публикува. От регистрите виждаме, че както и при автомобилите, огромното мнозинство от регистрираните каравани у нас са произведени преди 2000 година. Данните показват, че средно над 80% от караваните с активна регистрация към август 2022 г. са на възраст 20 и повече години. А при 10-те най-масови марки в България техният дял е дори 85%. Новите регистрации са единици, а караваните на възраст до 5 години са едва около 2,5%.

Статистика за възрастта на караваните с активна регистрация към 01.08.2022 г. от 10-те най-популярни марки в България:

Марка 0-5 г. 6-10 г. 11-15 г. 15-20 г. 20 + г.
1 Hobby 32
(2,0%)
50 116 156 1258
(78%)
2 Knaus 28
(2,7%)
36 31 46 885
(86%)
3 Bürstner 56
(5,5%)
47 25 42 843
(83%)
4 Adria 10
(1,3%)
16 12 31 687
(91%)
5 Dethleffs 18
(2,4%)
20 38 54 624
(83%)
6 Tabbert 12
(1,8%)
30 73 63 505
(75%)
7 Chateau 0
(0,0%)
0 1 7 640
(99%)
8 Swift 2
(0,4%)
3 23 58 472
(85%)
9 Elddis 1
(0,2%)
2 15 38 378
(87%)
10 KIP 0
(0,0%
0 0 1 414
(99%)

Лидер в категорията за най-нов автопарк сред първите 10 марки е Bürstner. Цели 5,5% от всички каравани от този производител у нас са на възраст до 5 години. Това е над два пъти по-добър резултат от следващия по този критерий – Knaus (2,7%). Dethleffs и Hobby допълват четворката с резултати от по 2 и повече процента. Нещо повече, около 10% от всички каравани Bürstner у нас са на 10 или по-малко години.

Семинар „Конверсия на ван в кемпер“ ще се проведе на 17 септември в София (на живо и онлайн)

Но, оказва се караваните в България на най-ниска средна възраст са Fendt. Със своите общо 362 каравани с активна регистрация към 1 август марката не се класира сред първите 10 у нас. Но 22 от тях са произведени преди не повече от 5 години (6%), а 12% са общо до 10-годишна възраст. Караваните Fendt на 20 и повече години са 194 броя или само 54%.

Има и марки, от които няма нито една каравана на възраст под 5 години. И ако за Chateau това е логично, предвид факта, че вече не се произвеждат, то за нидерландската KIP това не се отнася. При тях де факто всички регистрирани каравани, без една, са над 20-годишни. Нещо повече, в базата данни на КАТ няма данни за регистриран у нас KIP произведен след 2007 година.

При британските Swift и Elddis ситуацията също не е много розова. Новите регистрации са символичен брой, а над 20-годишните са в диапазона 85 и повече процента.

Регистрациите през 2021 и 2022 г.

Данните за регистрациите на нови каравани в България през миналата 2021 година са доста отчайващи. Отново гледайки някои от най-масови марки на пазара съотношението нови/употребявани е в десетки пъти в полза на вторите:

Hobby – 2 нови (модели 560 KMFE и 620 CL); 171 употребявани
• Knaus – 2 нови (модел 7706); 75 употребявани
• Bürstner – 2 нови (модели Premio и Averso); 81 употребявани
• Adria – 2 нови (модели Astella 754DP и Adora 753 UK); 61 употребявани
• Dethleffs – 2 нови (модели EL 3 и 5EN); 51 употребявани

И при новите регистрации през 2021 Hobby доминира като общ брой. Но при тях и разликата между новите и втора употреба каравани е най-голяма. Данните на КАТ показват, че за цялата минала година са регистрирани по едва две чисто нови каравани от най-масовите марки.

От началото на 2022 година до края на юли има регистрирани 14 чисто нови каравани. От тях цели 6 са Fendt, 2 са Detleffs и по 1 от марките Adria, Bürstner, LMC, Sterckeman, Tabbert и Hobby.

Правим уговорката, че в България има много, вероятно хиляди, каравани без регистрация – стационарни по къмпингите, използващи се за офиси, за подслон на охранители по паркинги, в земеделието и т.н. Всички те не влизат в официалната статистика на КАТ и няма как да бъдат отчетени. Поради тези причини, както и заради некоректно изписване на марките в талоните, броят на караваните у нас не може да се определи с точност.

Тази новина е избрана от Camping.bg за публикуване в Bgtourism.bg съгласно сътрудничество между двете медии.

Сподели публикацията