София. 2018 г. e една от най-успешните за българския туризъм в цялата му история. Реализирани са общо 27 млн. нощувки в местата за настаняване с 10 и повече легла, от които 9 млн. са на българи, като за първи път преминахме границата от 9 млн. чуждестранни туристи (над 9,2 млн. такива визити). Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова, откривайки заседанието на Националния съвет по туризъм в София. Тя припомни, че след създаването на самостоятелното Министерство на туризма са постигнати рекордни резултати спрямо 2015 г. – 31% ръст на посещенията на чуждестранни туристи и 34% увеличение на приходите от международен туризъм.

Това ни поставя пред нови предизвикателства тази и следващата година, имайки предвид динамиката на сектора и международната конкуренция, като налага да вземаме мерки поне в две посоки, посочи тя. На първо място по отношение на законодателството, за да се гарантира качеството на продукта и, второ, за развитието на разнообразни видове туризъм освен зимен и летен. Целта е да утвърдим България като целогодишна дестинация, насочвайки услугите към различни категории туристи – от децата, група милениум и до 55 плюс, подчерта министърът.

Имаме и подкрепата на министър Ананиев да се разработи целева политика, така че базата на балнео- и СПА центровете в малките населени места да се използва рационално и да не се руши, каза министърът и посочи, че само преди дни е в била  в Нареченски бани – преди години известен балнеокурорт, чиято база сега не се използва.

Положихме огромни усилия да се реализира ЕСТИ. Ние като министерство сме създали план-график за обучения на хората, които трябва да я прилагат, за да сме сигурни, че системата ще е пълна. След октомври ще сме безкомпромисни, ако местната власт и бизнесът не изпълняват нужното, за да регистрират туристи и нощувки, категорична бе министър Ангелкова. Тя увери, че дотогава има достатъчно време и обеща експертно съдействие при възникване на проблеми за въвеждане на данните. Министърът уточни също, че системата ще помогне да се правят много анализи, например за профила на туриста, за прогноза за приходите и др., което ще е от полза за всички.

Тази година ще е изключително трудна заради силната конкуренция в региона, посочи още министър Ангелкова. Има известен спад в ранните записвания за лятото за пазар Русия и Германия. Малък е ръстът на полетите за Бургас, но се очаква те да са по-малко във Варна. Министерството поставя акцент върху таргетираната реклама към основните пазари. Искаме да задържим постигнатото и с малки стъпки да се опитаме да го надграждаме. Заедно с националните курорти се подготвят и инвестиционни форуми, за да се превърнат в центрове за конгресен туризъм и да разширят крилата на сезоните.