Slide
Slide

През последните години умният (смарт) туризъм представлява значителен интерес за градовете по света. Това е концепция, целяща използването на съвременните технологии за подобряване на туристическите преживявания. В България обаче подходът към подобни умни инициативи често бива пречупен през призмата на транспортните системи, като в по-малка степен се обръща внимание на интегрирането на по-широки приложения за туристическия сектор. А за да бъде туризмът наистина „смарт“, той изисква цялостен подход и синхрон между удобен градски транспорт, опции за паркиране и същинските туристически дейности – изживявания, атракции, активности и култура.

Отвъд традиционните граници

Традиционно градските администрации в България се концентрират върху оптимизирането на градската транспортна инфраструктура с цел подобряване на мобилността, намаляване на задръстванията и повишаване на екологичната устойчивост. Тези усилия включват внедряване на умни транспортни системи, управление натрафика в реално време и подобряване на обществения транспорт. Всичко това неуспоримо допринася за развитието на по-умни градове, но често преживяването и нуждите на туристите и гостите на града остават на заден план и не се взимат предвид при изготвянето на стратегии и въвеждането на нови технологични решения в дестинациите.

Умният туризъм в своята същност се простира отвъд предоставянето на дигитални туристически услуги. Той би трябвало да обхваща интеграция с транспортната система и инфраструктурата за паркиране вграда, като улеснява лесната навигация и достъпност за всички. Това, разбира се, изисква и значителна промяна в перспективата, при която транспортът не е просто градска услуга, а основен компонент на туристическото преживяване.

Двойна полза

Най-добрият и най-широко разпространен начин за пакетиране на услуги, свързани с транспорт, паркиране и туристически активности е т.нар. City Card. В повечето туристически дестинации по света City картите се предлагат от общинската администрация и включват транспорт, паркиране, посещение на общински атракции и достъп до активности. Частният бизнес също участва в City картите, като дава специални промоции и намаления на притежателите на въпросните City карти. Интеграцията между туризма, градски транспорт и паркиране крие множество ползи както за туристите, така и за градовете и техните общности.

За общините и курортите предимствата включват:

– Повишаване на приходите в местната икономика

Улесняването на достъпа на туристите до различни точки на територията награда, им дава възможност да посетят повече атракции и да се насладят на различни активности и преживявания. Това директно води до увеличение на потреблението, повишава приходите за местните бизнеси и икономика и създава нови работни места. Според проучвания общините, които осигуряват достъп до дигитални продукти, наблюдават 10% -15% средно увеличение на приходите си от туризъм.

– Популяризиране на туристически обекти и преживявания

Чрез включването на атракции или активности в пакетни предложения в комбинация с услуги за транспорт и паркинг, местните туристически обекти биват популяризирани ефективно пред туристическия поток и могат да достигнат между 20%-30% ръст на посещаемостта. City картите служат и като инструмент за допълнителна информация за всеки турист и по-лесно маркетиране на по-малко популярни забележителности и атракции.

– Повишена удовлетвореност на туристите

Чрез осигуряването на безпроблемен и удобен транспорт градовете могат категорично да повишат удовлетвореността на туристите, насърчавайки по-дълъг престой и повторни посещения. Туристически обекти, включени в сити карти, отчитат до 15% увеличение на повторните посещения.

– Устойчива градска мобилност

Насърчаването на туристите да използват обществен транспорт и възможности за споделено пътуване спомага за по-малко задръствания и намален въглероден отпечатък.

Ползите за туристите са също токлкова убедителни:

– Подобрена достъпност и повече удобство

Лесният онлайн достъп до разписания за обществен транспорт, различни маршрути и видове транспорт подобрява значително ежедневието на всички граждани и туристи, като създава информираност, намалява времето за чакане и несигурността, а това води със себе си и по-голяма удовлетвореност в местни и посетители. Съчетаването на услуги за транспорт и паркинг с туристически забележителности, атракции и други чрез мобилни приложения или онлайн платформи, дава възможност на туристите да планират посещенията си по-ефективно, включително да намерят най-добрите маршрути и опции за паркиране.

– Персонализирани преживявания

Използвайки анализ на своите бази данни, общините могат да предлагат персонализирани препоръки за пътуване за всеки гост, включително по-леко натоварени транспортни линии, както и забележителности извън първоначално зададения маршрут и план.

– По-ниска цена и по-голямо удобство

Чрез предоставяне на пакетни предложения, обединяващи транспорт, опции за паркиране, туристически обекти и събития, общините не само улесняват туристите, които получават всичко на едно място, но и ги приветстват да се върнат отново, осигурявайки им по-изгодни и по-достъпни оферти.

Реализиране на концепцията

За да реализират визията за смарт туризъм, българските градове трябва да възприемат многостранен подход, който включва инициативност в следните направления:

– Инвестиция в технологии: Разработване и внедряване на онлайн платформи и инструменти за пакетиране на услуги, които допринасят за интеграцията между транспорта, паркирането и туристическите услуги.

– Повече партньорства: Работата в тясно сътрудничество с доставчиците на транспортни услуги, бизнеса и туристическия сектор за създаване на съгласувана и благоприятна за туристите среда за градска мобилност.

– Вземане на информирани решения, основани на данни: Анализирането на бази данни за разбиране на поведението и предпочитанията на туристите, позволява оптимизиране на транспортните услуги и популяризиране на атракциите в съответствие с туристическото търсене.

Заключение

Концепцията за смарт туризъм в България, а всъщност и в световен мащаб, вече активно се развива, за да обхване не само туристическите услуги и дейности, но и критични елементи на градската среда като транспорт и паркиране. Този холистичен поглед към бъдещето обещава да промени начина, по който посетителите преживяват градовете, предлагайки им страхотна комбинация от опознаване на култури и забележителности заедно с  удобство и мобилност.

 

Сподели публикацията