Те са не само кореспонденти, които изграждат своите информации на база на фактите и на най-високите стандарти в журналистиката, но времето ги превърна в посланици на страната ни зад граница и на държавите, в които живеят и работят. България има своите емблематични имена в медиите, които от екрана или от новинарските онлайн агенции ни информират ежедневно от чужбина. Национална информационна агенция Bgtourism.bg дава думата на колегите си зад граница, които имат изключителен принос в мисията си за по-чиста медийна среда и ни правят по-информирани за новините в държавите, в които работят.
Българите знаят всички актуални новини в Гърция! Сериозен принос за това има Бойка Атанасова, която е кореспондент на “Труд” и “Нова телевизия”. Член е на СБЖ и на Европейската асоциация на журналистите. Животът й е отдаден на журналистиката и на мисията да бъде подкрепа на българите в Гърция. Ето какво споделя Бойка за работата си в южната ни съседка:
– Здравей, Бойка! През годините ти се превърна в човека, който знае всичко с български адрес и всяка новина с български елемент в Гърция. Разкажи ни кога и как замина да работиш като кореспондент в южната ни съседка?
– През 90-те години. Гърция ме избра. В България бях стигнала журналистическата си кулминация. Затова и взех решение да замина в чужбина. Заявих желанието си и казах, че нямам претенции относно държавата. Месеци по-късно звънна телефона с въпроса: Гърция? И така започна неотъпкания път към южната ни съседка. Първите години пребивавах с журналистическа виза с условия на всеки 30 дни да напускам страната, след което бях акредитирана. Много труден път изминах, но си струваше. А сега гледайки с каква лекота се пише за Гърция и българското туристическо и имотно нашествие, си казвам: „Имаше смисъл, струваше си!”
– Твоето име се свързва с проекта „Български новини“, който получи първата престижна награда от СБЖ за “Медия в чужбина”. Как се роди този успешен проект?
– Идеята за „Български новини“ дойде спонтанно – българите по това време нямаха информация за случващото се у нас, бяха изолирани, пристигаха незаконно, не знаеха правата си в чуждата държава. Забелязах огромна ниша и като журналист реших, че е добре да има медия, която да ги информира за случващото се в Гърция, в България, да им разясни как могат да станат законни граждани, запознавахме ги с правата им. Това помогна на много хора да оцелеят в тази страна.
С времето сменихме концепцията на медията, но е безспорен факт, че през 1999 година чрез медията създадохме българската диаспора в Гърция. И както е казал и Шекспир „За отчаяните няма друго лекарство, освен надеждата,“ издадохме 5 наръчника на имигранта на 4 езика (български, руски, румънски, английски), с които тичаха в ръка по институциите да се узаконяват. И тъй като сме първата медия в Европа след преврата от 1989 година се питам, защо все още в. „Български новини” не е влязъл в учебниците по история?!
– Ти си единствения журналист в България с наградата „Достоен българин”. Работила си за най-големите български медии, а през последното десетилетие си и сред най-търсените за коментар чуждестранни журналисти в Гърция. Днес, благодарение на твоята работа, Гърция стана по-разпознаваема в България като новини и събития, а България в Гърция. Каква е твоята мотивация в ежедневието ти като журналист?
– Има нещо вярно. Радвам се, че съм медиен катализатор, допринесъл за опознаване на двете държави.
Що се касае до мотивация, по-скоро бих казала, че съм превърнала работата си в начин на живот и това ме удовлетворява. Създала съм своя малък душевен оазис, в който творя, пиша и живея.
– Защо българите толкова много обичат и посещават Гърция? Кои са твоите места, които би препоръчала да посетим в южната ни съседка?
– Те я обичат, но гърците дали ги обичат? /смее се/. Шегувам се, разбира се. Гърция е вкус, аромат, усещане. Ако щастието има име, то се нарича Гърция. Чаша узо, разногласен смях и мусака. Уют, семейство, традиции.
Препоръка не мога да дам, защото там е Раят, но лично аз съм влюбена в остров Крит и Пелопонес.
– Какво казва гръцкия опит за взаимоотношението между туризъм и медии?
– Медиите са основна двигателна сила във всяка сфера, не само в туризма. Трябва да тече постоянна обмяна на информация и идеи. Например последният хит в Гърция е да се развие религиозен туризъм. Идеята на гърците е да се разработят маршрути до манастири, църкви и археологически паметници на територията и на Гърция, и на България. Проектът се казва „По стъпките на апостол Павел“. И всичко това става чрез популяризиране на идеята чрез средствата за масова информация. В този ред на мисли България би могла да се утвърди като СПА столица на Балканите, но затова е необходимо тясно сътрудничество между медиите и ресорното министерство. Гърция има туристически регулатор, позициониран в Румъния, чиято цел е да следи индикаторите на туристическия интерес и като октопод да обхваща именно медиите и държавите откъдето има, но и няма интерес към Гърция. Да популяризира дестинацията и да я налага на туристическия пазар именно чрез местните медии, заради огромния брой диаспора, която има в Гърция, но и чрез медиите на съответните държави.
– Имаш ли хоби и как разпускаш в морето от новини?
– Хоби? Какво беше това, питам се все по-често. Някак си живота ни роботизира незабелязано и забравихме за човека, който виждаме в огледалото си. Ежедневието ми е напрегнато и отговорно. Чета и се информирам постоянно, ако не на компютър, то на телефон. Човешката еволюция е част от егото ми. Рядко се отклонявам от този ритъм, затова съм го превърнала и в начин на разтоварване. Все пак живея в най-щастливата страна в света, където шума на морските вълни и слънчевите лъчи са позитивното ми ежедневие.
Разговаря Руслан ЙОРДАНОВ/Снимки Личен архив
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER
Последвайте Bgtourism.bg в INSTAGRAM
Последвайте Bgtourism.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg в YOUTUBE