Slide
Slide

София. Туроператорите настояват за създаването на Гаранционен фонд, който да защитава потребителите в случай на неплатежоспособност на туристическия оператор и при форсмажорни обстоятелства. „Ценен и задължителен инструмент вече е Гаранционният фонд за справяне с кризи в сигмента на туроператорите и туристическите агенти“, посочи на пресконференция в БТА Димитър Балтов – зам.- председател на УС на ОБТ. „ГФ не е само за момента спасение, а и за в бъдеще“, добави Павлина Илиева – председател на УС на ОБТ. Припомняме Ви, че наближава 13 март 2021 г. Това е датата, до която трябва да бъдат обезпечени потребителите, които са заплатили през миналата година екскурзии и почивки, които не са се осъществили заради ограниченията за пътуване.

От 1 март отпада забраната за пътувания в страната, организираните посещения зад граница ще бъдат разрешени от 1 април

Балтов е категоричен, че туроператорите няма да успеят да спазят ангажиментите си към клиентите, ако държавата не им помогне. Представителите на бранша искат и среща с премиера Бойко Борисов, за да може този казус да бъде по-бързо решен. Те признаха, че има диалог и разбиране по темата от страна на вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова, но чрез ГФ ще имат спасителен пояс, от който туроператорите и техните клиенти имат необходимост в момента. Туроператорите в страната посочват, че остават да покрият сума около 69 млн. лв., която не е по силите на най-засегнатия бранш, ограничен в своята работа.

„В Гаранционния фонд всички туроператори и туристически агенти ще плащат вноски. Те се събират в капитала на ГФ и чрез него се гарантират сумите, които клиентите заплащат на туроператорите. В случай на несъстоятелност на туроператор – тоест той фалира, ГФ се намесва и възстановява парите на клиентите, ако ТО не може да го направи с оставащите си активи“, каза Балтов.

Бизнесът на туроператори и туристически агенти у нас е изправен пред колапс

При фосмажор – това може да бъде пандемия, земетресение, гражданска война, ураган, клиентът и туроператорите също са защитени. Чрез създаването на ГФ клиентите ще бъдат спокойни, че без никакви допълнителни действия от тяхна страна – тяхното пътуване или техните пари са гарантирани. Дори в момента при съществуващата застрахотва „Туроператорска отговорност“, ако даден ТО обяви несъстоятелност, клиентът трябва да предяви иск към застрахователя – има процедура, която е сложна. Ако към момента на обявяване на състоятелност, клиентът е някъде в чужбина, той трябва сам да си уреди връщането и след това да си потърси парите от застрахователя.

Ресторантьорите: Ваксинирането срещу Covid-19 е личен избор! Борисов обяви кога отварят нощните заведения

Фондът ще даде сигурност на клиента за средствата му и да се прибере у дома, ако е в чужбина. Това кара туристическата индустрия да стои сигурно пред клиентите си. Вноските – годишни или на пакет, които се плащат, се натрупват в капитала на ГФ. Директива 23/02 на ЕС гласи, че чрез основаването на ГФ се осигурява неговото предписание, а то е държавата да обезпечи опция за ТО да гарантира всички суми, предплатени от клиенти. Със Застраховка „Туроператорска отговорност“ това в момента не се случва. ГФ е ценен и задължителен инструмент за справяне с кризи в сигмента на туроператорите и туристическите агенти. България е задължителна за изпълни европейската директива, в противен случай подлежи на наказание“, каза Балтов.

Бизнесът досега се е отнасял много сериозно към своите клиенти и максимално е защитил техните средства, посочи Георги Рачев.

ОБТ е провело проучване сред членовете си в периода 19-22 февруари, в което са се включили 102 фирми. Те посочват, че 19 млн. са необходими за вземания на клиенти, близо 14 млн. не достигат. 60% от участниците в допитването посочват, че 4% върху оборота за 2019 г. няма да са достатъчни, за да се покрият задълженията към клиентите. 24,5% отговарят, че средствата ще бъдат достатъчни. Остатъкът от дължимата сума, която помощта не покрива е близо 14 милиона лева, посочват членовете на ОБТ. Проучването показва, че 23 440 клиенти на компаниите са прехвърлили своите пътувания от 2020 г. за 2021 г.

Пресконференцията бе излъчена на живо в БТА и в сайта на ОБТ.

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във Facebook, Instagram, Telegram, LinkedIn, YouTube.

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!

Сподели публикацията