Асен ВЕЛИНОВ
Специално за Bgtourism.bg от Китай

Предизвестен и планиран бум на вътрешния туризъм в Китай през почивните дни за Деня на труда: семейни излети, пътувания “напук” и “червен туризъм” допринесоха за експлозията на пътуванията

Шанхай. Преди няколко седмици сайтове за продажба на билети за влак в Китай блокираха за кратко поради безпрецедентен скок в броя потребители веднага след като станаха достъпни за предварителна продажба билетите за почивните дни около Деня на труда.

Платформи като trip.com и Qunar споделиха впечатляващи данни – очаквания за 200 млн. вътрешни пътувания, и значителен ръст в сравнение с предпандемичната 2019: 23% скок в резервациите за самолетни билети (на средни цени двойно по-високи от тези от 2019), 43% повишение на хотелските резервации, 126% – на колите под наем и 114% на билети за различни локации и атракции.

Бейзат Туналъ потвърди: Анталия е готова да предложи най-добрата и сигурна ваканция за българските си гости

Апетитът за пътувания бе предизвестен и от рекорден брой пътувания за Деня на предците (Qing Ming) – на 4 април, също част от дълъг уикенд – рекордни 102 млн. пътувания за трите почивни дни, 145 млн. продадени билети за влак и тридневен боксофис от 122 млн. долара.

Тези прогнози и индикатори се сбъднаха –  току-що приключилата петдневна национална ваканция разби рекордите за вътрешен туризъм в Китай и надмина прогнозите – осъществени бяха 230 млн. пътувания и рекордна майска седмица за туризма. Това е не само завръщане към нива от преди COVID, но и към типично китайския тренд всяка следваща година да реализира ръст и да е рекордна за туризма и икономиката. В този контекст, икономиката също реализира рекорден ръст на БВП от 18.3% за първото четиримесечие.

Андриан Димитров: Да дадем на руските туристи 3 или 5-годишни визи! Това ще е гаранция, че те ще се завръщат отново в България при конкуренцията на курорти от цял свят

Данните са за туристически приходи от 17 млрд. щ.д., а най-масово посетените дестинации бяха Пекин, Шанхай, Гуанджоу, Ханджоу, Чънду и Си‘ан – 70% от пътуванията са били през провинциални граници. Снимките от популярни забележителности най-добре илюстрират масовостта на пътуванията в последните дни.

В условията на глад за забавления и пътуване, разбира се има и измами. BBC споменава инцидент от преди няколко дни – група възрастни туристи вместо на тур на исторически забележителности е била заведена на обиколка на гробищен парк – не е ясно дали това е било грешка, черен хумор, измама или маркетингова инициатива, но властите са установили, че агенцията организирала пътуването е без лиценз и са наложили глоба.

Абакс пуска чартър до най-красивите места в Албания, посланикът приветства туроператора за инициативата

Какво всъщност е златна седмица? През 2000 Китай имплементира концепцията за три “Златни седмици” или национални почивни дни около Китайската Нова Година, Националния празник (1 окт.) и Деня на труда (1 май). Златните седмици са комбинация от официални почивни дни, и отработване на два работни дни през уикенди преди и след съответния празник, така че да се получи поредица от неработни дни, за да се стимулират туризма и потреблението.

Те са важни, защото регламентирания минимален платен годишен отпуск в Китай е сравнително кратък – напр. пет дни за тези с работен стаж от една до 10 години, десет дни за тези със стаж 10 – 20, и 15 дни за тези с над 20 годишен стаж. Още през 2000 г. резултатите от инициативите веднага стават явни – скок в туризма, но и струпвания по забележителности, подобни на тези в последните дни, което води до модификации през 2007 г.

Тез Тур планира 11 чартъра до Тунис с чудесна програма, първият е на 18 май

“Червеният туризъм” също отбелязва растеж, главно заради 100-годишния юбилей на Китайската комунистическа партия. Наскоро станаха популярни “паспорти” за посещения на дестинации свързани с историята на партията. Данни за полети до “червени дестинации” през майската ваканция и дългия уикенд в началото на април показват дял от 15.6% от всички продадени билети – в сравнение с 4% за същия период за 2019.

Тук е подходящо да споменем и интересен факт за китайския туризъм в България – една от най-популярните дестинации за снимки, е т.нар. в китайските социални мрежи Летяща Чиния Шипка (Монумента на Бузлуджа), също “червен” туристически обект, но всъщност тази част от историята му изглежда не е позната на повечето китайски посетители.

Друга интересна концепция са “пътуванията напук” („revenge travel”) или компенсаторни пътувания – след локдауните, липсата на опции и страха от вируса, много пътуват, за да демонстрират контрол – това, че отново имат свобода да се забавляват и да посещават нови места.

Зададохме няколко въпроса на г-жа Бай Йен, председател на Асоциацията на Китайските Туристически Медии (CTJA). Тя започва кариерата си на журналист през 2000 г. –  точно, когато на базата на консултации с девет различни министерства, Държавния съвет на Китай издава Становище за Развитието на Ваканционния туризъм, и въвежда концепцията за “златни седмици” за туризма – поредица от почивни дни около важни празници – тогава Китайската Нова Година, националния празник през октомври и деня на труда през май.

Абакс разкрива пред българските туристи нов тропически рай в Египет, пътуванията започват от 9 май

През 2007 това се коригира, основно поради твърде голямата концентрация на пътувания и пътуващи. Майската златна седмица се отменя, а почивните дни се преразпределят, така че да има почивни дни около Фестивала на Драконовите Лодки, Фестивала за средата на есента и фестивала за почит към предците. Тази година, за първи път от 2007 насам властите регламентират 5-дневна майска златна седмица.

Китайският туризъм има огромно развитие за последните 21 години, от първите златни седмици насам. Преди водещи бяха пътувания и екскурзии в групи, а сега водещи са персонализирани, семейни и самостоятелни пътувания, такива които имат “замисъл” или тема – например свързани с участие в маратони, музикални фестивали, хранителни фестивали, образователни и културни турове, автомобилни турове, лайфстайл събития и др.

Такива самостоятелни пътувания бяха явен тренд в последните десет години, но през тазгодишните майски почивни дни имаше всякакъв тип туризъм. Поради невъзможността да се пътува международно, китайските туристи търсят нови родни дестинации – много туристи тази година се насочиха към западните части на Китай, а други към кратки пътувания недалеч от дома. Дестинации около Делтата на Яндзъ, по автомагистралата свързваща Пекин и Тиандзин, и региона на Големия Залив на юг са много популярни.

Карта холидей и Интергрейд Травъл вдигат чартър до магнетична малка държава, която е богата на неповторими забележителности

Другият интересен тренд, “червен туризъм”, според нея има голям тематичен потенциал, но още не е оптимизиран – често пътуванията включват основно лекции и обучения на места, свързани с историята на партията, а такъв тип продукти трябва да бъдат модифицирани и разнообразени, за да могат да бъдат привлекателни и след юбилея на партията.

За майската златна седмица, Асоциацията на Туристическите медии проектира 5-дневен музикален и гастрономичен фестивал в Дунтай (Dongtai), където се намира крайбрежна екосистема, част от природното наследство на Юнеско и ключова дестинация на много защитени видове прелетни птици. Фестивалът предложи паради, концерти, игри и интерактивни занимания за родители и деца. Други два проекта на Асоциацията в последните дни бяха откриването на най-голямата в Източен Китай ботаническа градина с билки и лечебни растения в Лишуей, и фестивал на приливите и отливите също там.

Български туроператор организира впечатляващ тур в Мароко, включи нощувка в Сахара сред бедуините

Г-жа Бай дава тези примери като индикатор за тенденциите в туризма, има огромен апетит за пътувания, така че дори традиционните дестинации бяха пренаселени, но има и глад за нови дестинации и събитиен туризъм, за диверсификация и добавена стойност.

Важен въпрос е и дали този апетит за пътуване ще продължи и след отварянето на границите – китайските туристи в последните години бяха най-многобройната група международни туристи, освен това заради подходящия за пътувания пролетен климат в северното полукълбо май бе пиков период за международни пътувания. Запитвания в Китай показват предпазлив интерес – но не се очаква и сравним незабавен бум на изходящите пътуванията, когато те станат възможни. Очаква се период на изчакване след отварянето на границите, и че в началото избора ще е фокусиран към дестинации в Европа и САЩ с ниска гъстота на населението и традиционно по-ниско струпване на туристи – като например България.

Планирайте сега своето слънчево бягство до Тенерифе през есента, Тез Тур ще има директни полети от София

Хората, избрали да не пътуват също не са скучали – боксофиса в кината също сигнализира завръщане към обичайните тенденции – за първите пет дни на май той възлиза на почти 250 млн. щ.д. и също подобрява предишния рекорд за продажби на билети през съответната седмица – от 2019. Различни шопинг ивенти из страната, като този на вносните стоки в Шанхай също отчетоха рекорден брой посетители и продажби. На о-в Хайнан са отчетени безмитни продажби възлизащи на 153 млн. щ.д. за първите пет дни на май.

Абакс започва чартъри до африканското Сен Тропе (снимки+видео)

Има значение кой и кога Ви информира! Последвайте нашите страници за бърза, достоверна и актуална информация във FacebookInstagramTelegramLinkedInYouTube.

Най-важните новини от туризма в България

Запознайте се с възможностите за рекламно и информационно присъствие в новинарския ни сайт ТУК – авторитетен и независим източник на информация!