Slide
Slide

Светлината от най-стария фар на Българското Черноморие – този на нос Шабла, ще извести днес първи на територията на страната идването на астрономическата 2019 г. – в 23.42 ч. – цели 18 минути и 21 секунди по-рано по-рано от приветственото слово на президента.

Честта пръв да посрещне Новата година се пада на Наньо Нанев – доайенът на фаропазачите у нас, с 27 години служба на маяка. „Този 31 декември е последното ми дежурство на Нова година. Догодина ще се пенсионирам”, разкрива Наньо Нанев. Той работи като пазач на фара от 1992 година. Компания в Новогодишната нощ ще му прави вярната му съпруга – Парешка Димитрова, бивша учителка по математика, сега пенсионер. На трапезата на семейството ще има банска капама, тертиплийски приготвена от Парешка, традиционни салати, всякакви други вкусотии и, разбира се, домашно червено вино. Двамата обаче ще изчакат словото на президента и тогава ще вдигнат наздравица за Новата година и ще си пожелаят здраве и много пътешествия. „Купихме си кемпер и смятаме догодина да пътуваме много”, споделя Нанев.

От 4 декември 1993 година, когато край фара се разби руски кораб, други крушения не е имало. За всичките 27 години повече от 10 пъти му се е падало да е на вахта в Новогодишната нощ. „Аз съм кутцузлия по Нова година – времето все се влошава, затова ще огранича наздравицата само с една глътка”, признава доайенът на фаропазачите. Освен 27 години служба на маяка край Шабла, опитният ветеран има зад гърба си и уникална изложба във Варна с кадри от фара, разкриващи историята и красотата на кулата през различните годишни сезони.

Маякът – рекордьор в най-източната точка на нашите родни ширини упътва мореплавателите вече трето столетие. Петима в момента са пазачите, които дават дежурство на фара. Фарът на Шабла е висок 32 м и има 132 вити стъпала, които дежурният изкачва по няколко пъти на ден. В съоръжението има две спални, кухня, хол. Снабден е и с агрегат. Има таблица, според изгрева и залеза на Слънцето, по която фарът се включва и изключва.

Бялата му светлина се вижда от 17 мили. Той ориентира и предпазва морските съдове от сблъсък с близо едномилния подводен риф срещу днешния къмпинг „Добруджа“ и плитчините между нос Шабла и село Тюленово. Нос Шабла открай време е бил важен навигационен ориентир по това крайбрежие. Необходимостта от фар точно тук се предопределя от няколко причини. Още от древността един от основните мореплавателни пътища в Черно море е от устието на река Дунав до Босфора, а нос Шабла е някъде по средата.

Фарът на нос Шабла е прочут не само с дългогодишната си история, а и с това, че той е умалено копие на прочутия Александрийски фар, който е едно от Седемте чудеса на света. Това е и единственото такова съоръжение, боядисано в два цвята – червено и бяло.

Шабленския фар оцелява и по време на голямото калиакренско земетресение през 1901 г. с магнитуд 7,2 по Рихтер, когато почти всичко в околността е разрушено, с изключение на Фара на нос Шабла.

Любопитен факт е, че в Шабленския фар е зазидано важно послание, което трябва да бъде отворено чак през 2056 година, когато се навършват 200 години от неговото построяване. Преди години дежурните са написали писмо до бъдещето поколение и са го поставили в стените на съоръжението, които са дебели метър и 20 см. В него те описали, че дължината от Фара до брега през 1948 година е била 29 метра, а през 1996 година е била 13 метра. Монитор

  • Харесай страницата на BGtourism.BG и във фейсбук ТУК, за да научавате по-бързо новините ни!
  • Изпращайте снимки и информация на office@bgtourism.bg по всяко време!
Сподели публикацията