Slide
Slide
Експерт смята, че спадът при ранните записвания ще стигне до 20%, но може да се компенсира с гъвкав маркетинг

„Ранните записвания на туристите продължават. Те започнаха предходната година от септември и до края на февруари намаленията са между 20 и 30%. През март отстъпките вече са 15%, а за април – 10%. При нормални обстоятелства 80% от гостите по нашето Черноморие са от ранни записвания. Ако конюнктурата се обърка, процентът ще е по-нисък“, каза в предаването „Посоки.eu“ по тв „Черно море“ проф. Стоян Маринов, член на Управителния съвет на Варненската туристическа камара, декан на факултет „Управление“ в Икономическия университет във Варна.

проф. Стоян Маринов

Той припомни, че много западни туристи резервират ваканция още през лятото на предходната година.

„Това е нормална практика. Руснаците в последните 10 г. също се записват рано, беше необичайно за тях, но свикнаха. Хотелите дават намаление около 20%, туроператорите също дават от себе си, така, че е изгодно. Но пак казвам, това се променя, ако се влоши пазарната ситуация със засилване на конкуренцията. Турция излезе на пазара агресивно, както Тунис, Египет. Предлагат добро съотношение „качество – цена“, спонсорират чартърите, което прави офертите изгодни. Доскоро тези страни имаха вътрешнополитически проблеми, но сега там има сигурност и те привличат гости. Туристи от Западното Средиземноморие (Испания, Италия) се преместват в Източното – Турция, Египет, Тунис. Отнемат и от нашите летуващи“, добави проф. Маринов.

Затова той очаква тази година ранните записвания да са 60 – 70%, което е спад с 10 – 20%.

„Има опция да се компенсира с гъвкава ценова политика. И удължаване на сроковете за намаления. Или като настъпят сезоните, да се работи със записвания в последната минута“, изтъкна проф. Маринов.

Експертът допълни, че хотелиерите установяват спада в резервациите и ще реагират с корекция на цените и условията.

„Залагането на електронни канали и резервационни системи може да привлече с изгодни цени и индивидуални туристи. Определени хотели работят с конкретни туристически пазари. Промяната им също е опция, но всичко зависи от маркетинговите им умения. Дали да се избере немски или полски пазар? Всичко обаче е строго индивидуално, зависи от знания и умения. Трябва да се познават основните играчи, за да се ориентираме правилно“, категоричен е проф. Маринов.

Според него е рано да се каже доколко Брекзит ще повлияе на туристическите потоци. Обезценяването на паунда определено ще се отрази, но пак не се  знае, защото сме изгодна дестинация и сме привлекателна за гостите, което пък може да ги пренасочи към нас.

Проф. Маринов е убеден, че туроператори и хотелиери ще изчакат да видят каква е ситуацията до края на март. И ако има нужда, ще търсят гореспоменатите варианти за привличане на туристи – групово или индивидуално.

Рекордните ръстове от гости през последната година (и на приходи!) позволява да се мисли, че има резерв на пазара, който ще позволи и 2019-а да е толкова успешна година, колкото предишната. За това може да повлияят и родните туристи, които избират нашето Черноморие при изгодни оферти. Черно море

Борис Проданов

Елена Кирова

Сподели публикацията