Сега символ на най-големия музей в света, пирамидата, която навършва 30 години, не винаги е била икона.

– Срамно е, просто е срамно – каза един наблюдател, скрит зад големите слънчеви очила, като нагласи хлъзгавия си червен дъждобран върху раменете си. Беше 1985 г. и в класическия вътрешен двор на Лувъра имаше модел на стъклена и стоманена пирамида, която скоро щеше да бъде издигната. Този парижанин беше категоричен. – Защо пирамида? – попита тя. – Това те кара да мислиш за Египет.Но други аплодираха новината. – Важно е да се придържаме към времето – каза един по-стар джентълмен.
Четири месеца след като беше избран през 1981 г., френският президент Франсоа Митеран обяви на света, че започва мащабен проект, предназначен да „възвърне първоначалната цел на Лувъра“. Всъщност цялото крило на някогашния кралски дворец беше заето от Министерството на финансите. Музеят не е бил обновяван от десетилетия, посетителите са преминавали през малки, непрактични врати и навън, движението и замърсяването сякаш ще задушат стария кралски дворец.
За този мащабен проект, г-н Митеран подбрал китайско-американския архитект И. М. Пей, известен със звездната си работа в Националната галерия във Вашингтон, както и Музея за изящни изкуства в Бостън.
„Трябва да дадем на новия Лувър център“, каза архитектът на пресконференция,“ Рецепция, зона със светлина и с пространство. „Не е нужно да е пирамида“, обясни той. „Може да бъде купол, арка или куб. Но естетически „, настоя той,“ това е формата, която намирам за най-приятна за окото.“ В медиите и обществеността избухна голяма полемика, но в крайна сметка, г-н Пей и президентът са продължили с проекта.
Пирамидата, увенчаваща новия подземен вход в музея, бе открита през март 1989 г. 70 триъгълника и 603 диамантени стъкла бяха монтирани, един по един, върху конструкция от 190 000 паунда стомана и 210 000 паунда алуминий. Г-н Пей търси абсолютна прозрачност и отнема две години за производителя, Сен-Гобен, за да създаде абсолютното бяло, което архитектът търсеше.
Но проектът отиде далеч отвъд пирамидата. Целият музей е преосмислен и обновен. Под новия вход г-н Пей създаде онова, което се равняваше на кръстовище, което доведе до различните крила на сградата. Общият проект е струвал 1,5 милиарда евро.
Днес „Лувъра е единственият музей с произведение на изкуството като вход“, казва Жан-Люк Мартинес, президент-директор на Лувъра. Миналата година рекордните 10,2 милиона посетители влязоха в Лувъра.

Източник: Forbes

Превод Диана Михайлова, BGtourism.BG